onsdag 30 september 2009


Förförra sommaren, när jag var på väg till "min" bokhandel, bodde då i Landskrona, möttes jag av denna skylt, en bättre ursäkt för att hålla stängt kan man väl knappast tänka sig.
Bokhandeln drevs av ett vänligt och alltid hjälpsamt par i 60-årsåldern.
I synnerhet fick jag god kontakt med honom. Han var alltid lika tjänstvillig att söka reda på den litteratur jag sökte, berätta och tipsa om egna litterära upplevelser och lyssna på mina.
Många gånger stannade jag kvar en stund och samtalade med honom om den värld vi båda älskade. Tyvärr gick han hastigt, vad jag kan förstå, bort i somras, strax innan jag flyttade från Landskrona. Jag var inne i bokhandeln dagarna innan flytt och köpte på mig ett antal böcker till halva priset. Något jag gjorde med en viss ambivalens. En syster (tror jag) berättade att efter mannens död var det omöjligt för hustrun att driva bokhandeln vidare.
Den fick följa honom i graven.
Sedan flyttade jag och vet inte vad som därefter hände.
Men den vänlige mannen glömmer jag inte. Han var precis så som jag själv önskar vara mot mina medmänniskor. God. Vänlig. Hjälpsam.
Och visst är det så att vi alla borde ta till oss hans visdom:
Lördag stängt på grund av Sommar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar