onsdag 12 augusti 2009

"Dom tog livet av mig redan år 1971" säger Clabbe en kväll när vi sitter och språkas vid i skenet av ett stearinljus. "Jag tänker på korna" fortsätter han "där dom står fasttjudrade i ladugården och tuggar, blir mjölkade och ser allmänt lobotomerade ut. Men även den liknelsen haltar då man kan se dom om våren skuttandes i vild och härlig glädje ut på ängarna. Så var det längesedan jag gjorde. Man har proppat mig full med mediciner, jag har varit försökskanin till all psykofarmaka man kan tänka sig och jag har bara varit stendöd. Fattar du? Död och begraven. Inkapslad i mig själv, fjättrad och skinnflådd - inte ens mitt hjärta har dom låtit mig behålla. Dissekerat på plastfat, fullpumpat med haldol och annat shit.
Och ändå sitter jag här framför dig, som om jag vore något annat än jag är, som om jag vore vanlig, som alla andra pellejönsar. Kan du förstå hur det känns att vara död och ändå, fortfarande, på något sätt gå kvar här på Jorden? Det tror jag inte. Man måste ha varit där för att förstå. Fullmatad med psykofarmaka, biverkningstabletter, lugnande och för sömn, inlåst på psykavdelningar med vita väggar, metall och konstgjord luft, utslussad till halvflummiga behandlingshem, dömd till förvaltarskap, omyndigförklarad med ett klubbslag. Redan år 1971 ansåg man mig vara kroniker och så har jag blivit bemött genom alla år. Inte ens nu "på äldre dar" får jag en extra slant när jag behöver. Det får mig at tänka på urtida godsherrar som bestämde allt över sitt folk som jobbade och bodde på godset, eller fabrikören som stängde in alla arbetarna på fabriken större delen av dygnet, slängde till dom en spottstyver som han sedan tog tillbaks med dyra priser i lanthandeln han oxå ägde. I träldom är jag, utan tillstymmelse till egenmakt att påverka eller förändra. Och detta ska vara 2000-talet. Med allt fint tal om rättigheter via LSS och SoL: självbestämmande, delaktighet och integrering. Som tur är har jag amfetaminet som jag då och då kan skjuta i mig, då jävlar är jag universums härskare "skratt" ".
Så skälver stearinljusets låga till och slocknar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar