lördag 10 oktober 2009

Så trädde hon ut ur skuggorna
kom att öppna upp mitt hjärta
på ett sätt jag aldrig förr upplevt.
Vad kan jag göra annat än att älska henne.
Hon är för mig större än Vintergatan.

Det fanns en viss frånvaro i vår inledande gemensamhet.
En historisk eftersläpning kan man kalla det.
Något som man inte bara så där kunde skaka av sig
och ge sig hän med ett öppet hjärta,
ge och ta som älskande sägs göra.
Det var en personlig strid om makt, om utrymme.
Hade inte så mycket med oss att göra, än om våra tidigare liv.
Hela städer brann ner till grunden.
Byar jämnades med marken.
Det handlade om gräsbränder, utrotningshotade arter.
Det handlade om olika kulturer som har svårt att hålla sams.
Individer självständiga/beroende - del eller underjag
som inte vågar se varandra i ögonen,
som lämnar sina bröder och systrar därhän, går vidare,
förnekar, känner otillhörighet, sällan närhet och samspel.
Det handlade om dem som anpassar sig för att överleva,
söker en ny bärande livsmiljö att vistas i.
Det handlade om ett försvar som flydde sin kos, fjärran eller nära.
Det handlade om överföringar och sublimering,
krav, undran och förlegade förväntningar – personliga vendettor.
Det handlade om rebeller som inte gav sig utan motstånd.
Rebeller med väl uttänkta strategier.
Rebeller som var villiga till kamp intill sista blodsdroppen.
Rebeller som kallade allt övrigt för ”fega hundar”
”viljelösa marionetter” som om en gudom
plötsligt dök upp på arenan
och avsåg sopa rent från allt annat.

Om man kom nära.
Om man kom så nära att man kunde ta
och beröra den motsträviges bröst,
just där vänstra delen av revbenskorgen
har sitt bo,
var känslan av tomhet och ihålighet,
mäktigare än möjligt att beskriva.
Något hjärta fanns icke i sikte.
Ack så tomt.

Idag är denna del av berättelsen
en saga all, ett minne blott, i vart fall en knappnål i en höstack.
Nu flödar kärleken sa poeten.
I det en metafysisk närvaro sa profeten.
Jag älskar dig sa hjärtat.
Du är för mig större än Vintergatan. Du är mitt allt.
Vi är en ny era, inte historielösa, men väl nyorienterade.
Däri vår styrka.

Kärleken är vår styrka!
Kärleken - allt vi behöver veta.

YouLoveI Inga-Lill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar